חפש בבלוג זה

יום שישי, 3 ביולי 2020

מה בין המרד הגדול למרד גטו ורשה

תארו לכם שממרד גטו ורשה, לא היו נותרים ניצולים אלא רק הסרטים והתמונות צילמו הגרמנים והדו"ח שנכתב על המרד על ידי המפקד הגרמני יורגן שטרופ:...
?מה היינו חושבים על המורדים, בטווח של כ-2,000 שנה קדימה

שני קבוצות פנאטיות, משיחיות, אחת האצ"י והשנייה אי"ל שהיו מסוכסכות ביניהם, החליטו להטיל מורא על האוכלוסייה היהודית בגטו ולמרוד בצבא הכי חזק היה קיים באותה התקופה, בגרמנים...
אתם כבר יכולים לנחש שכוונתי ליחס שלנו כיום לקנאים שמרדו ברומאים, במהלך המרד הגדול.


זה החל בחיסול מנהיגיהם (מורדי גטו ורשה, הוציאו להורג מספר משתפי-פעולה עם הנאצים, דוגמה לכך הוא אלפרד נוסיג, חבר היודנרט שהוצא להורג ב-22 בפברואר 1943).
האי"ל הקים בית כלא שבו הוחזקו והוצאו להורג בוגדים ומשתפי פעולה.
גם הגדול ברומאים, החל בחיסול המשתפים עם הרומאים, דוגמת הכהן הגדול.
.
דיכוי המרד בידי הגרמנים בערב פסח, י"ד בניסן תש"ג, ה-19 באפריל 1943, כנראה שהגרמנים קיבלו השראה מרומאים שכמוהם החלו את כיבוש העיר ירושלים בשנת 70 לספירה.
כיבוש ירושלים ע"י הרומאים החל בערב פסח שנת 70 לספירה, כשלפי דברי יוספוס פלביוס, היו נמצאים באותה העת בירושלים, לרגל מצוות עלייה לרגל להקרבת הקרבנות בירושלים כי2.7 מיליון יהודים.
.
וכהוכחה לטענה שמרד גטו וורשה היה לשווא, היו מצטטים את ההיסטוריון הגרמני שיספר גם על הרעב שנגרם לתושבי הגטו ועל אנושיותו של שהמפקד הגרמני יורגן שטרופ, כשבבוקר ה-20 באפריל נתן ללוחמים הקנאים של גטו וורשה, אולטימטום להניח את נשקם ולהיכנע עד השעה עשר בבוקר, אשר נדחה על ידם.
לו רק היו נכנעים, הייתה נמנעת הריסת בית הכנסת הגדול של ורשה. שטרופ עצמו היה זה שפוצץ את בית הכנסת במופע ראוותני,
.

בטח יהיו שיטענו הרומאים לא רצחו ועשו סלקציה ליהודים, כמו הגרמנים...
אז יש לי חדשות לכם, הגרמנים יכלו לקבל השראה למעשי הרצח הנפשעים שלהם, ממעשיו של אספסיינוס, שבדיוק את זה עשה ודוגמה בולטת לכך היא סיפור כיבושה של מגדלה.
לסיכום ניתן אולי לומר בציניות, שבגלל קיצוניות ושנאת חינם, חרב גטו וורשה... לקח לדורות הבאים..

" ומספר כול ההרוגים (בירושלים) ביום ההוא, לרבות נשים וילדים (שכן גם על הטף לא חמלו), הגיע לשלושת אלפים ושש מאות. האכזריות של הרומאים נתגלתה זו הפעם הראשונה החמירה את הפורכנות. הוא (פלורוס)ציווה להלקות ולסמר לצלב בעלי מעמד הפרשים (מקורבים לשלטון הרומי). אנשים אלו אף על פי שהיו יהודים על פי מוצאם, זכו בגדולה רומאית"
- מלחמות היהודים , יוספוס פלביוס.

מאורע זה קרה הרבה לפני המרד הגדול...
ולאחריו הגיעו הפוגרומים ואת הבולטים שבהם נציין:
טבח יהודי דמשק - 10,500 יהודים
טבח ביהודי קיסריה - 20,000 יהודים
טבח ביהודי אשקלון- 2,500 יהודים
טבח ביהודי עכו (פתולמאוס) - 2,000 יהודים
טבח ביהודי אלכסנדריה- נספרו 50,000 גויות של יהודים.
ובהקשר לטבח יהודי אלכסנדריה, כתב ההסטוריון יוסיפוס פלביוס: "לא חמלו על טף ולא נשאו פני זקן, הם הרגו אנשים בכול הגילים, עד שכול המחוז נשתף בדם.."

כול זה קרה ועוד אירועים רבים נוספים, הרבה לפני פרוץ המרד הגדול, בעידוד השלטון הרומאי.
היהודים מנו אז לפי הערכות כמיליון או איש ולא 16 מיליון כמו היום...
.

ואם משהו לא הבין את דברי, שיקרא את מה שאמר יצחק צוקרמן כשנשאל איזה לקח צבאי אפשר ללמוד מהמרד, בשנת 1968, בעת ציון 25 שנים למרד וכך השיב:
"אני לא חושב שישנו צורך אמיתי לנתח את המרד במונחים צבאיים. זו הייתה מלחמה של פחות מאלף אנשים כנגד צבא אדיר ולאף אחד לא היה ספק מה תהיה התוצאה. המרד אינו מקרה שיש ללמדו בבתי ספר צבאיים. ... אם ישנו בית ספר שבו לומדים את הרוח האנושית, שם המרד צריך להיות מקצוע מרכזי. מה שחשוב ללמוד הוא הכוח שהפגינו הנערים היהודיים, אחרי שנים של עוני, מחסור והשפלה – הכוח לעמוד כנגד משמידיהם, ולבחור בעצמם איך ימותו, והבחירה הייתה: טרבלינקה או מרד."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה