חפש בבלוג זה

יום רביעי, 16 בספטמבר 2015

מצדה

אחרי שהשלים את הסידורים המוקדמים האלו, הפנה סילבה עצמו למצור, שהיה דורש אומנות ומאמץ מפני חוסנה של המצודה, שטיבעה היה כך:

צוק בעל היקף לא קטן והוא גבוהה ומשוך; ומכול הצדדים הוא משתבר ע"י תהומות עמוקים שהיו משופעות מגבול בלתי נראה ורגל של כול בריא לא הייתה יכולה לגשת לשם , מלבד בשני מקומות, שהצוק נותן לעלות אליו בדי עמל.

שביל הנחש

אחד השבילים האלו, היה מטפס ועולה מים האספלט כלפי מזרח ואילו השני, בא ממערב והיה נוח יותר להליכה.

את הראשון היו מכנים "הנחש" על שום צורתו ועיקוליו שאין להם הפסק כי היה מתפתל והולך סביב המדרונות המזדקרות והיה חוזר פעמים הרבה על עקביו ומיד היה מתמשך והולך קמעא קמעא ומתקדם לפנים בלי עמל.
ומי שמבקש ללכת בו, חייב לתקוע יפה רגליו, אחת אחרי חברתה.
והוא צפוי לסכנת אבדון, כי משני העברים משופעים עד למטה תהומות עמוקות כול כך, שיש בהם כדי להכניס אימה בלבו של האדם ההרפתקן ביותר.

ומי שהלך בדרך כזה שלשים איצטדיות, לא השתיירה לו אלא הפסגה, שאינה מצרפת ראש חד אלא מרחיבה והולכת בראש ונעשית משטח, שם בנה תחילה יונתן כהן גדול מצודה וקרה לה "מצדה".
לאחר מכן, היה הורדוס המלך שוקד להתקנת המקום.
הוא הקים חומה שהקיפה את כול הפסגה בהיקף של 7 איצטדיות (איצטדיה = 185מ') והייתה עשויה אבן לבנה, י"ב אמות גובהה ושמונה אמות רוחבה;

מבט מהחומה שהקיפה את מצדה 

עליה עמדו שלושים ושבע מגדלים, שגובהם היה 50 אמה, שמהם היו מגיעים אל המדורים שנבנו בפנים סביב כול החומה.
ומאחר שאדמתה של הפסגה הייתה פוריה ותחוחה יותר מכול מישור אחר, יעד אותה המלך לעיבוד, שאם ביום מהימים, יהיה מחסור במזונות הבאים מבחוץ, לא יסבלו מכך אותם האנשים ששמו מבטחם במצודה.

הוא אף בנה שם ארמון במורד המערבי, למטה יותר, מתחת לחומה שבנה בראש ההר והיה נוטה לצד צפון.
חומת הארמון הייתה גבוהה וחזקה מאוד והיו לה ארבעה מגדלים בפינות שגובהם שישים אמה והמדורים הפנימיים והסטווים והמרחצאות היו עשויים פנים הרבה והיו הדורים.

עמודים עשויים גושים אחידים, היו סומכים על כול חלקי החומה; וקירות הבתים ורצפותיהם היו מרוצפות באבנים מרובות גוונים.

ארמונות הורדוס

יתר על כן, בכול המקומות שהיו משמשים לדירה, למעלה וסביב הארמון ולפני החומה, ציווה המלך לחצוב בצוק ברכות רבות וגדולות לאגירת המים וכך  ניתן יהיה להשיג מים כמו אלו שמשמשים ממעיינות.

ומסילה הייתה חצובה, שלא הייתה נראית מהחוץ שהייתה מובילה מהארמון עד ראש הפסגה.
אבל גם הדרכים הגלויות, לא היו ניתנות לשימוש נוח של האויב; כי השביל המזרחי אינו ניתן לגישה על פי טיבעו, כפי שאמרנו קודם לכן ואילו זה שבמערב, סגר הורדוס במקום הצר ביותר, במגדל גדול, שהיה מרוחק לא פחות מאלף אמה מהפסגה.

מגדל זה לא היה ניתן למעבר ולא לכיבוש קל;  היציאה משם הייתה בקושי אפילו לאנשים , שהיו הולכים בלי פחד. עד כדי כך חוזקה המצודה נגד התקפת אויב, הן בידי אדם והן מטבע ברייתה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה