חפש בבלוג זה

יום שישי, 3 ביולי 2020

המנורה- סמל המדינה.

"אם הרומאים לא היו מתפארים בניצחונם בקשת טיטוס, לא היינו יודעים צורת
המנורה מבית-המקדש", כותב המשורר יהודה עמיחי באחד משיריו.
?האומנם

אם נסתכל שנית בציורי המנורה שנחשפו בפסיפסי בתי-הכנסת העתיקים,
?תתעורר מיד השאלה: האומנם המנורות זהות

המנורה מימין מתוך פסיפס בבית הכנסת במעון ומשמאל, מתוך קשת טיטוס

מבט מהיר מגלה כי הבסיס במנורת "קשת טיטוס" העטור דרקונים ושאר דמויות פאגניות שונה לחלוטין מצורות בסיסי המנורות שנתגלו ברצפות פסיפס בבתי –הכנסת מהמאות הראשונות לספירה.


במחקר מקיף שפרסם הפרופ' דניאל שפרבר הוא מוכיח כי מנורת "קשת טיטוס" ששמשה מודל לסמל מדינת-ישראל, אינה זהה, כלל ועיקר, למנורה שניצבה שנים רבות בבית-המקדש ואשר תאמה את התיאור המקראי. המנורה שברומא דומה, דמיון מפתיע, לבסיס עמוד שנתגלתה במקדש הרומי − פאגאני שבדידימה, טורקיה.

בסיס עמוד שנתגלתה במקדש הרומי − פאגאני שבדידימה שבתורכיה.

כותב פרופ' שפרבר: "כאשר בא הורדוס לשקם את בית המקדש (השני,
לאחר פלישת הפרתים בשנת 40 לפה"ס) ולשפץ את כליו, ניצל הזדמנות זו לייצור בסיס חדש − בסגנון המקדש אשר בדידימה, על סמליו הלקוחים מפולחן אפולו שהיה כה אהוב על פטרונו".

הסוסים של אל הים- נפטון או של אפולו

מסתבר שהבסיס למנורת שבעת הקנים ששימשה במקדש מימי מלכותו של הורדוס היה זר לחלוטין ליהדות.


רק לאחרונה התגלה בחפירות מדרום להר הבית, ליד הכותל הדרומי, ע"י הארכאולוגית ד"ר אילת מזר, מדליון מצופה זהב מהתקופה הבזנטית שגם עליו הוטבעה המנורה על פי המנהג היהודי, עם בסיס תלת רגליים, כפי שמופיע בפסיפסים שבבתי הכנסת ובתבניות שונות.


הבחירה של המנורה כפי שקבע אותה הורדוס לסמל המדינה, אינה מפתיעה לאור העובדה שמדינת ישראל רואה עצמה כמדינה מערבית כהמשך לתקופת הזוהר של שלטון הורדוס ופחות רואה עצמה שכממשיכת המדינה היהודית, זו של תקופת המקרא וזאת רואים לאור החשיבות שרואה ממשלת ישראל בשימור אתרים רומים לעומת הזנחתם של אתרים מתקופת המקרא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה